شاعرونه ------ بهترین اشعار زیبا ( قلبی که بی صدا شکست )

شاعرونه -اشعار غمگین- عاشقانه کانال تلگرام » asheghaneh0101@

شاعرونه ------ بهترین اشعار زیبا ( قلبی که بی صدا شکست )

شاعرونه -اشعار غمگین- عاشقانه کانال تلگرام » asheghaneh0101@

پاسخ فریدون مشیری به شعر خانه دوست کجاست؟ سهراب سپهری


پاسخ فریدون مشیری به شعر 



خانه دوست کجاست؟ سهراب سپهری



من دلم می‌خواهد



خانه‌ای داشته باشم پر دوست،



کنج هر دیوارش



دوست‌هایم بنشینند آرام



گل بگو گل بشنو…؛



هر کسی می‌خواهد



وارد خانه پر عشق و صفایم گردد



یک سبد بوی گل سرخ



به من هدیه کند.



شرط وارد گشتن



شست و شوی دل‌هاست



شرط آن داشتن



یک دل بی رنگ و ریاست…



بر درش برگ گلی می‌کوبم



روی آن با قلم سبز بهار



می‌نویسم ای یار



خانه‌ی ما اینجاست


تا که سهراب نپرسد دیگر



” خانه دوست کجاست؟"



 

                            فریدون مشیری 





شعر ای همیشه خوب از فریدون مشیری


ای همیشه خوب



ماهی همیشه تشنه ام  


در زلال لطف بیکران تو


می برد  مرا به هرکجا که میل اوست


موج دیدگان مهربان تو


زیر بال مرغکان خنده هات


زیر آفتاب داغ بوسه هات  


  ای زلال پاک


جرعه جرعه میکشم تو را به کام خویش


تا که پر شود تمام جان من ز جان تو


ای همیشه خوب


ای همیشه آشنا


هر طرف که میکنم نگاه


تا همه کرانه های دور


عطر و خنده و ترانه میکند شنا


در میان بازوان تو


ماهی همیشه تشنه ام


  ای زلال تابناک


یک نفس اگر مرا به حال خود رها کنی


ماهی تو جان سپرده روی خاک

 


                                          فریدون مشیری




شعر ارمغان از فریدون مشیری


ارمغان




چگونه ماهی خود را به آب می سپرد !


به دست موج خیالت سپرده ام جان را .


فضای یاد تو، در ذهن من، چو دریائی است؛


بر آن شکفته هزاران هزار نیلوفر .


درین بهشت برین، چون نسیم می گذرم،


چه ارمغان برم آن خنده گل افشان را ؟

 


                                                 فریدون مشیری




شعر احساس از فریدون مشیری


احساس



نشسته ماه بر گردونه عاج .


به گردون می رود فریاد امواج .


چراغی داشتم، کردند خاموش،


خروشی داشتم، کردند تاراج ...



                                      فریدون مشیری




شعر سبکباران ساحل ها ازفریدون مشیری


سبکباران ساحل ها




لب دریا، نسیم و آب و آهنگ،


شکسته ناله های موج بر سنگ.


مگر دریا دلی داند که ما را،


  چه توفان ها ست در این سینه تنگ !


 

تب و تابی ست در موسیقی آب


   کجا پنهان شده ست این روح بی تاب


فرازش، شوق هستی، شور پرواز،


  فرودش : غم؛ سکوتش : مرگ ومرداب !

 


سپردم سینه را بر سینه کوه


غریق بهت جنگل های انبوه


غروب بیشه زارانم در افکند


    به جنگل های بی پایان اندوه !

 


لب دریا، گل خورشید پرپر !


       به هر موجی، پری خونین شناور !


به کام خویش پیچاندند و بردند،


مرا گرداب های سرد باور !

 


بخوان، ای مرغ مست بیشه دور،


 که ریزد از صدایت شادی و نور،


قفس تنگ است و دل تنگ است، ورنه


هزاران نغمه دارم چون تو پر شور !

 


لب دریا، غریو موج و کولاک،


       فرو پیچده شب در باد نمناک،


نگاه ماه، در آن ابر تاریک؛


 نگاه ماهی افتاده بر خاک !

 


پریشان است امشب خاطر آب،


 چه راهی می زند آن روح بی تاب !


« سبکباران ساحل ها » چه دانند،


    «شب تاریک و بیم موج و گرداب » !

 


لب دریا، شب از هنگامه لبریز،


  خروش موج ها: پرهیز ... پرهیز ... ،


در آن توفان که صد فریاد گم شد؛


  چه بر می آید از وای شباویز ؟!

 


چراغی دور، در ساحل شکفته


   من و دریا، دو همراز نخفته !


همه شب، گفت دریا قصه با ماه


   دریغا حرف من، حرف نگفته !


 

                                              فریدون مشیری



شعر ای هم زبان قدیمی از فریدون مشیری


ای هم زبان قدیمی




تو تنها دری هستی، ای همزبان قدیمی


     که در زندگی بر رخم باز بوده ست.


تو بودی و لبخند مهر تو، گر روشنایی


    به رویم نگاهی گشوده ست.


مرا با درخت و پرنده، نسیم و ستاره،


    تو پیوند دادی.


تو شوق رهایی، به این جان افتاده در بند، دادی.


تو آغوش همواره بازی


  بر این دست همواره بسته


تو نیروی پرواز و آواز من، بر فرازی


    ز من نا گسسته.


تو دروازه ی مهر و ماهی!


تو مانند چشمی، که دارد به راهی نگاهی.


تو همچون دهانی، که گاهی


    رساند به من مژده ی دلبخواهی.


تو افسانه گو، با دل تنگ من، از جهانی


من از باده ی صبح و شام تو مستم


من اینک، کنار تو، در انتظارم


چراغ امیدی فرا راه دارم.


گر آن مژده ای همزبان قدیمی


       به من در رسانی


به جان تو، جان می دهم، مژدگانی



                                    فریدون مشیری




شعر آغاز میکنم از فریدون مشیری


آغاز می کنم ...




من ...


روز خویش را ...


با آفتاب ِ روی تو ...


کز مشرق ِ خیال دمیده است ،


آغاز می کنم !!

 

من ...


با تو می نویسم و می خوانم ؛


من ...


با تو راه می روم و حرف می زنم ؛


وز شوق ِ این محال


که دستم به دست توست ،

من


جای راه رفتن ...


پرواز می کنم !!

 

.


.


.


آن لحظه ها که مات ...


در انزوای خویش


یا در میان جمع ،


خاموش می نشینم ؛


موسیقی نگاه ِ تو را گوش می کنم !


.


.


.


.


گاهی میان مردم . . .


در ازدحام شهر ...


غیر از تو هرچه هست ...


فراموش می کنم ... !!!


 

                                  فریدون مشیری




شعر کاش می دیدم چیست از فریدون مشیری


کاش می دیدم چیست



کاش می دیدم چیست


آنچه از چشم تو تا عمق وجودم جاریست


آه وقتی که تو لبخند نگاهت را


 می تابانی


بال مژگان بلندت را


    می خوابانی


آه وقتی که تو چشمانت


آن جام لبالب از جان دارو را


              سوی این تشنه ی جان سوخته می گردانی


موج موسیقی عشق


    از دلم می گذرد


روح گلرنگ شراب


   در تنم می گردد


دست ویران گر شوق


پر پرم می کند، ای غنچه رنگین پر پر....


من، در آن لحظه که چشم تو به من می نگرد


برگ خشکیده ایمان را


در پنجه باد ،


رقص شیطانی خواهش را،


 در آتش سبز !


نور پنهانی بخشش را، در چشمه مهر !


اهتزاز ابدیت را می بینم !!


بیش از این، سوی نگاهت، نتوانم نگریست !


اهتزاز ابدیت را یارای تماشایم نیست !


کاش می گفتی چیست؟


آنچه از چشم تو تا عمق وجودم جاریست


                                              فریدون مشیری



شعر شکوه ناتمام از رهی معیری

شکوه نا تمام

نسیم عشق ز کوی هوس نمیاید 

                            چرا که بوی گل از خار و خس نمیاید

ز نارسایی فریاد آتشین فریاد 

                            که سوخت سینه و فریادرس نمیاید

به رهگذارطلب آبروی خویشتن مریز 

                            که همچو اشک روان باز پس نمیاید

ز آِشنایی مردم رمیده ام رهی

                            که بوی مردمی از هیچ کس نمیاید

                                                                 رهی معیری

شعر آتش گل از رهی معیری

آتش گل

چو من ز سوز غمت جان کس نمی‌سوزد

                                که عشق خرمن اهل هوس نمی‌سوزد

در آتشم من و این مشت استخوان بر جاست

                                عجب که سینه ز سوز نفس نمی‌سوزد

ز داغ و درد جدایی کجا خبر داری؟

                                تو را که دل به فغان جرس نمی‌سوزد

ز بس که داغ تو دارم چو لاله بر دل تنگ

                                دلم به حال دل هیچکس نمی‌سوزد

به جز من و تو که در پای دوست سوخته‌ایم

                                رهی ز آتش گل؛ خار و خس نمی‌سوزد

                                                                            رهی معیری

شعر کوی می فروش از رهی معیری

کوی می فروش

ما  نظر از خرقه پوشان بسته ایم

                                دل به مهر باده نوشان بسته ایم

جان بکوی می فروشان داده ایم

                               در به روی خود فروشان بسته ایم 

بحر طوفان زا دل پر جوش ماست 

                              دیده از دریای جوشان بسته ایم 

اشک غم در دل فرو ریزیم ما 

                             راه بر سیل خروشان بسته ایم 

بر نخیزد ناله ای از ما رهی

                              عهد الفت با خموشان بسته ایم

                                                           رهی معیری

شعر باده فروش از رهی معیری

باده فروش

بنگر آن ماه روی باده فروش

                                 غیرت آفتاب و غارت هوش

جام سیمین نهاده بر کف دست

                                 زلف زرین فکنده بر سر دوش

غمزه اش راه دل زند که بیا

                                 نرگسش جام می دهد که بنوش

غیر آن نوش لب که مستان را

                                 جان و دل پرورده ز چشمه نوش

دیده ای آفتاب ما به دست

                                 دیده ای ماه آفتاب فروش؟

                        

                                                                       رهی معیری

شعر گتیبه از مهدی اخوان ثالث

کتیبه

فتاده تخته سنگ آنسوی تر ، انگار کوهی بود


و ما اینسو نشسته ، خسته انبوهی


 زن و مرد و جوان و پیر


 همه با یکدیگر پیوسته ، لیک از پای


و با


زنجیر


اگر دل می کشیدت سوی دلخواهی


به سویش می توانستی خزیدن ، لیک تا آنجا که رخصت بود


 تا زنجیر


 ندانستیم


ندایی بود در رویای خوف و خستگیهامان


 و یا آوایی از جایی ، کجا ؟ هرگز نپرسیدیم


 چنین می گفت


 فتاده تخته سنگ آنسوی ، وز پیشینیان پیری


 بر او رازی نوشته است ، هرکس طاق هر کس جفت


چنین می گفت چندین بار


 صدا ، و آنگاه چون موجی که بگریزد ز خود در خامشی می خفت


 و ما چیزی نمی گفتیم


 و ما تا مدتی چیزی نمی گفتیم


پس از آن نیز تنها در نگه مان بود اگر گاهی


گروهی شک و پرسش ایستاده بود


 و دیگر


سیل و خستگی بود و فراموشی


و حتی در نگه مان نیز خاموشی


و تخته سنگ آن سو اوفتاده بود


شبی که لعنت از مهتاب می بارید


و پاهامان ورم می کرد و می خارید


 یکی از ما که زنجیرش کمی سنگینتر از ما بود ، لعنت کرد گوشش را


 و نالان گفت :‌ باید رفت


 و ما با خستگی گفتیم


: لعنت بیش بادا گوشمان را چشممان را نیز


باید رفت


 و رفتیم و خزان رفتیم تا جایی که تخته سنگ آنجا بود


 یکی از ما که زنجیرش رهاتر بود ، بالا رفت ، آنگه خواند


 کسی راز مرا داند


 که از اینرو به آنرویم بگرداند


و ما با لذتی این راز غبارآلود را مثل دعایی زیر لب


تکرار می کردیم


 و شب شط جلیلی بود پر مهتاب


هلا ، یک ... دو ... سه .... دیگر پار


هلا ، یک ... دو ... سه .... دیگر پار


عرقریزان ، عزا ، دشنام ، گاهی گریه هم کردیم


هلا ، یک ، دو ، سه ، زینسان بارها بسیار


 چه سنگین بود اما سخت شیرین بود پیروزی


 و ما با آشناتر لذتی ،


هم خسته هم خوشحال


ز شوق و شور مالامال


یکی از ما که زنجیرش سبکتر بود


 به جهد ما درودی گفت و بالا رفت


خط پوشیده را از خاک و گل بسترد و با خود خواند


 و ما بی تاب


لبش را با زبان تر کرد ما نیز آنچنان کردیم


و ساکت ماند


 نگاهی کرد سوی ما و ساکت ماند


دوباره خواند ، خیره ماند ، پنداری زبانش مرد


نگاهش را ربوده بود ناپیدای دوری ، ما خروشیدیم


 بخوان !‌ او همچنان خاموش


برای ما بخوان ! خیره به ما ساکت نگا می کرد


 پس از لختی


در اثنایی که زنجیرش صدا می کرد


فرود آمد ، گرفتیمش که پنداری که می افتاد


نشاندیمش


بدست ما و دست خویش لعنت کرد


 چه خواندی ، هان ؟


 مکید آب دهانش را و گفت آرام


نوشته بود


همان


کسی راز مرا داند


که از اینرو به آرویم بگرداند


نشستیم


و به مهتاب و شب روشن نگه کردیم


و شب شط علیلی بود

                                                     مهدی اخوان ثالث

شعر دریچه از مهدی اخوان ثالث

دریچه:

ما چون دو دریچه روبروی هم


 آگاه زهر بگو مگوی هم


 هر روز سلام و پرسش و خنده


 هر روز قرار روز آینده


 عمر آینه بهشت، اما…آه


 بیش از شب و روز تیر و دی کوتاه 


 اکنون دل من شکسته و خسته ست 


 زیرا یکی از دریچه ها بسته ست 


 نه مهر فسون، نه ماه جادو کرد 


 نفرین به سفر، که هر چه کرد او کرد

                                                         مهدی اخوان ثالث