شاعرونه ------ بهترین اشعار زیبا ( قلبی که بی صدا شکست )

شاعرونه -اشعار غمگین- عاشقانه کانال تلگرام » asheghaneh0101@

شاعرونه ------ بهترین اشعار زیبا ( قلبی که بی صدا شکست )

شاعرونه -اشعار غمگین- عاشقانه کانال تلگرام » asheghaneh0101@

شعر به که باید دل بست از مهدی سهیلی

به که باید دل بست؟

به که باید دل بست؟

به که شاید دل بست؟

سینه ها جای محبت،

                          همه از کینه پر است.

هیچکس نیست که فریاد پر از مهر تو را ـ

گرم، پاسخ گوید

نیست یک تن که در این راه غم آلوده عمر ـ

قدمی،

           راه محبت پوید

                          

خط پیشانی هر جمع، خط تنهائیست

همه گلچین گل امروزند ـ

در نگاه من و تو حسرت بی فردائیست.

                           

به که باید دل بست ؟

به که شاید دل بست ؟

نقش هر خنده که بر روی لبی می شکفد ـ

نقشه یی شیطانیست

در نگاهی که تو را وسوسه عشق دهد ـ

حیله پنهانیست .

                       

زیر لب زمزمه شادی مردم برخاست ـ

هر کجا مرد توانائی بر خاک نشست

پرچم فتح بر افرازد در خاطر خلق ـ

هر زمان بر رخ تو هاله زند گرد شکست

به که باید دل بست؟

به که شاید دل بست؟

                         

خنده ها می شکفد بر لبها ـ

تا که اشکی شکفد بر سر مژگان کسی

همه بر درد کسان می نگرند ـ

لیک دستی نبرند از پی درمان کسی

                       

از وفا نام مبر، آنکه وفاخوست، کجاست ؟

ریشه عشق، فسرد

واژه دوست، گریخت

سخن از دوست مگو، عشق کجا ؟ دوست کجاست ؟

                         

دست گرمی که زمهر ـ

بفشارد دستت ـ

در همه شهر مجوی

گل اگر در دل باغ ـ

بر تو لبخند زند ـ

بنگرش، لیک مبوی

لب گرمی که ز عشق ـ

ننشیند به لبت ـ

به همه عمر، مخواه

سخنی کز سر راز ـ

زده در جانت چنگ ـ

به لبت نیز، مگو

                          

چاه هم با من و تو بیگانه است

نی صد بند برون آید از آن، راز تو را فاش کند

درد دل گر بسر چاه کنی

خنده ها بر غم تو دختر مهتاب زند

گر شبی از سر غم آه کنی .

                          

درد اگر سینه شکافد، نفسی بانگ مزن

درد خود را به دل چاه مگو

استخوان تو اگر آب کند آتش غم ـ

آب شو، « آه » مگو .

                           

دیده بر دوز بدین بام بلند

مهر و مه را بنگر

سکه زرد و سپیدی که به سقف فلک است

سکه نیرنگ است

سکه ای بهر فریب من و تست

سکه صد رنگ است

                           

ما همه کودک خردیم و همین زال فلک

با چنین سکه زرد ـ

و همین سکه سیمین سپید ـ

می فریبد ما را

هر زمان دیده ام این گنبد خضرای بلند ـ

گفته ام با دل خویش:

مزرع سبز فلک دیدم و بس نیرنگش

نتوانم که گریزم نفسی از چنگش

آسمان با من و ما بیگانه

زن و فرزند و در و بام و هوا بیگانه

« خویش » در راه نفاق ـ

« دوست » در کار فریب ـ

« آشنا » بیگانه

                           

شاخه عشق، شکست

آهوی مهر، گریخت

تار پیوند، گسست

به که باید دل بست ؟

به که شاید دل بست ؟

 

                                               مهدی سهیلی

شعر تو را دارم ای گل، جهان با من است از فریدون مشیری

تو را دارم ای گل، جهان با من است

                         تو تا با منی، جان جان با من است

چو می‌تابد از دور پیشانی‌ات

                         کران تا کران آسمان با من است

چو خندان به سوی من آیی به مهر

                         بهاری پر از ارغوان با من است !

کنار تو هر لحظه گویم به خویش

                         که خوشبختی بی‌کران با من است

روانم بیاساید از هر غمی

                         چو بینم که مهرت روان با من است

چه غم دارم از تلخی روزگار،

                         شکر خنده آن دهان با من است

 

                                                              فریدون مشیری

شعر دست کوتاه من و دامن آن سرو بلند از هوشنگ ابتهاج

دست کوتاه من و دامن آن سرو بلند

دست کوتاه من و دامن آن سرو بلند

                         سایه ی سوخته دل این طمع خام مبند

دولت وصل تو ای ماه نصیب که شود

                         تا از آن چشم خورد باده و زان لب گل قند

خوش تر از نقش توام نیست در آیینه ی چشم

                         چشم بد دور ، زهی نقش و زهی نقش پسند

خلوت خاطر ما را به شکایت مشکن

                         که من از وی شدم ای دل به خیالی خرسند

من دیوانه که صد سلسله بگسیخته ام

                         تا سر زلف تو باشد نکشم سر ز کمند

قصه ی عشق من آوازه به افلک رساند

                         همچو حسن تو که صد فتنه در آفاق افکند

سایه از ناز و طرب سر به فلک خواهم سود

                         اگر افتد به سرم سایه ی آن سرو بلند ..

 

                                                   هوشنگ ابتهاج

شعر مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست از سعدی

مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست

مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست

                         یا شب و روز بجز فکر توام کاری هست

به کمند سر زلفت نه من افتادم و بس

                         که به هر حلقه موییت گرفتاری هست

گر بگویم که مرا با تو سر و کاری نیست

                         در و دیوار گواهی بدهد کاری هست

هر که عیبم کند از عشق و ملامت گوید

                         تا ندیدست تو را بر منش انکاری هست

صبر بر جور رقیبت چه کنم گر نکنم

                         همه دانند که در صحبت گل خاری هست

نه من خام طمع عشق تو می‌ورزم و بس

                         که چو من سوخته در خیل تو بسیاری هست

باد خاکی ز مقام تو بیاورد و ببرد

                         آب هر طیب که در کلبه عطاری هست

من چه در پای تو ریزم که پسند تو بود

                         جان و سر را نتوان گفت که مقداری هست

من از این دلق مرقع به درآیم روزی

                         تاهمه خلق بدانند که زناری هست

همه را هست همین داغ محبت که مراست

                         که نه مستم من و در دور تو هشیاری هست

عشق سعدی نه حدیثیست که پنهان ماند

                         داستانیست که بر هر سر بازاری هست

 

                                                                 سعدی

شعر رو به روی من فقط تو بوده ای از محمدرضا عبدالملکیان

رو به روی من فقط تو بوده ای

رو به روی من فقط تو بوده ای 

از همان نگاه اولین 

از همان زمان که آفتاب 

با تو آفتاب شد 

از همان زمان که کوه استوار 

آب شد 

از همان زمان که جستجوی عاشقانه ی مرا  

نگاه تو جواب شد 

روبه روی من فقط تو بوده ای 

از همان اشاره‌٬ از همان شروع 

از همان بهانه ای که برگ 

باغ شد 

از همان جرقه ای که 

چلچراغ شد 

چارسوی من پر است از همان غروب 

از همان غروب جاده 

از همان طلوع 

از همان حضور تا هنوز 

روبه روی من فقط تو بوده ای 

من درست رفته ام 

در تمام طول راه 

دره های سیب بود و 

خستگی نبود 

در تمام طول راه 

یک پرنده پا به پای من 

بال می گشود و اوج می گرفت 

پونه غرق در پیام نورس بهار 

چشمه غرق در ترانه های تازگی 

فرصتی عجیب بود 

شور بود و شبنم و اشاره های آسمان 

رقص عاشقانه ی زمین 

زادروز دل 

ترانه 

چشمک ستاره 

پیچ و تاب رود 

هرچه بود٬ بود 

فرصت شکستگی نبود 

در کنار من درخت 

چشمه 

چارسوی زندگی 

روبه روی من ولی 

در تمام طول راه 

روبه روی من تو 

روبه روی من فقط تو بوده ای 

 

                                               محمدرضا عبدالملکیان

شعر رسیدن فصل بهار از فریدون مشیری

نرم نرمک می رسد اینک بهار
خوش به حال روزگار
خوش به حال چشمه ‌ها و دشتها
خوش به حال دانه‌ها و سبزه‌ها
خوش به حال غنچه‌های نیمه‌باز
خوش به حال دخترمیخک
که می خندد به ناز
خوش به حال جام لبریز از شراب
خوش به حال آفتاب

ای دل من گرچه در این روزگار
جامه‌ی رنگین نمی‌ پوشی به کام
باده‌ی رنگین نمی ‌بینی به جام
نقل و سبزه در میان سفره نیست
جامت از آن می که می‌باید تهی است

ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار
گر نکوبی شیشه‌ی غم را به سنگ
هفت رنگش می‌شود هفتاد رنگ ...

                                                                   "فریدون مشیری"